Tuesday 8 April 2008

"Och så äter vi efterrätt på IKEA..."

Sonen är hemma från dagis då han har varit lös i magen som då givetvis av det bacillrädda dagiset tolkas som magsjuka. Under förmiddagen jobbade jag och han studerade grävmaskinen som vänder upp och ner på grannens tomt. Lunchen inmundigades tillsammans, och han åt kopiösa mängder av soya-, ingefärs och vitlöksmarinerad lax som servades med ångkokt broccoli. Vi for därefter till IKEA för efterrätt och takbeslagsinköp. Då inträffar det, och jag känner hur jag flyr kroppen för att själv bli en åskådare till händelsen:

Mamman: Nå, vad vill du ha att fika?
Sonen: Söttbullaj.
Mamman: Eh? Vill du ha en kaka? *oerhört förbryllat*
Sonen: Nej! Jag tänka: jag äta söttbullaj. *håller demonstrativt upp pekfingret mot huvudet*
Mamman: Kanske morotskaka...? *fortfarande förbryllat*
Sonen: SÖTTBULLAJ! *något argt*
Mamman: Okejdå...

Mamman inhandlar köttbullar till sonen och en rabarberkaka till sig själv. Sonen äter upp allt på sin tallrik inklusive bottenskrappet av sås och lingonsylt.

Sonen: Nu glass.

Mamman tror inte sina ögon.

11 comments:

Anonymous said...

*skrattar så tårarna rinner åt synen* Synd att ingen filmade er. Kan tänka mig din min. :-)

Anonymous said...

Hihihi,ja det är inte alltid lätt att förstå sig på barnen!!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Åh vad underbart! Hoppas att magen klarade av dne rejäla efterräten. *s* Vi har för övrigt en kille med samma "åkomma" här just nu. Äter som en häst m,en är dålig i magen. Hoppas det snart går över hos dem båda!

Kram
Isa

sara said...

Så fick ordet efterrätt en helt ny betydelse! :)

Linda K said...

jag åt laxen där igår, mumma!

klok son!

Mie said...

Ha ha ha sån är min lille son oxå. Är det god mat så lassar han in för fullt men inte om det inte passar... Tror det är lite kamelbeteende;)

Solrosfrö said...

*skrattar* Jag var på Ikea med sonen igår och jag hade tänkt fika, MEN han ville ha köttbullar i restaurangen och en glass när vi kom utanför kassorna :) Det är något speciellt med Ikeas köttbullar!

Anonymous said...

Ja att det skulle vara magsjuka verkar ju iallafall uteslutet! :)

Anonymous said...

Så sött!

Verkligen och man kan ju unra var all mat försvinner hos de små liven.

Lox said...

Alla: skönt att höra att det är fler som har barn som är storkonsumenter av IKEA:s köttbullar.