Saturday 26 April 2008

Ny tvättkorg

Jag har inte förbrukat så många tvättkorgar i mina dagar. Jag hittade snabbt efter min flytt till Jämtland min favorit hos Åhléns i Östersund: en kartongvariant med retro-inspirerat tryck i blåa nyanser. Jag tyckte så mycket om den så att jag köpte två. När jag och min dåvarande fästman gick skilda vägar fick han en och jag behöll en. Jag trodde, en aningens naivt måhända, att den skulle hålla längre.

Men kilovis av babykläder som senare växte sig stora blev en alldeles för stor utmaning för pappersprodukten. Till slut, en sommardag i fjol, föll botten ur och vi stod utan tvättkorg med två trappor ner till tvättstugan i källarplan. Den tillfälliga lösningen blev en 39-kronors variant från IKEA. Redan när jag tog fram Familykortet för att registrera mitt köp i deras gigantiska databas visste jag att detta var en högst temporär lösning. Ibland får man göra så även om det gör ont i hjärtat att konsumera plotter-varor.

Nu har även Jäll givit upp. Och vi står inför ännu en sommar med kläder som vill transporteras ner till sitt egna lilla Fyrishov. Men i vilket fordon? Kanske denna:




Korbo Classic 80 liter (1830 kr), bild och pris från Bagaren och Kocken. För mig är annars Korbo lika med röda äpplen i en korg, men varför inte tänka om. Den lär ju inte gå sönder av tvättmängdens tyngd, den är ett genuint hantverk och med tanke på att den är designad för utomhusbruk lär den palla lite väta. (De lämnar faktiskt livstidsgaranti mot korrosion.)

Jag noterar Korbo som potentiellt köp.

4 comments:

Anonymous said...

Snygg, å absolut snyggare än de vi ärvde i husköpet! Eftersom hantagen börjar bli en bristningsvara så närmar vi oss ett nyköp. Ska bara ha en..... å en .... först ;).

Lox said...

cia: Hahahahaha... javisst är så. Listan är lång på grejer man skulle vilja ha.

Men vi är som sagt i det närmaste tvungna att ha något, och jag vägrar att ännu en gång köpa en skit- grej som pajar efter 9 månader. Och den här kan jag defintivt se som en potentiell kandidat.

eastcoastmom said...

Underbar! En sån vill jag ha. Rostar den, tror du???
har sett liknande mindre korar här i USA, undrar om de finns i tvättkorgstorlek.

Lox said...

eastcoastmom: Visst är de underbara! Korbo lämnar livstidsgaranti mot korrosion. :)